به گزارش خود درمانی داستان هویج آمریكایی با قیمت نجومی كه چند روز بعد از انتشار خبرش، از فروشگاه های زنجیره ای جمع آوری شد، همچنان ادامه دارد، شركت به اصطلاح تولیدكننده، محصول خویش را تولید داخل می داند اما كارشناس سازمان حفظ نباتات اظهار داشت: این محصول اگر آمریكایی باشد، قاچاق و اگر تولید داخل باشد، تقلب به حساب می آید كه باید با آن برخورد كرد.
به گزارش خود درمانی به نقل از ایسنا، طی هفته های گذشته بازار میوه و تره بار شاهد مبحث عجیب دیگری بود، چراكه هویج های بسته بندی شده خارجی با عنوان آمریكایی به قیمت باورنكردنی كیلویی ۹۰ هزار تومان عرضه شد كه واكنش های متعددی را در پی داشت و مشخص نبود با كدام مجوز این محصول به بازار ایران وارد شده است.
اما مهدی قائمیان - معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات - در این باره واكنش نشان داد و به ایسنا اعلام نمود كه ایران خود صادركننده هویج است و هیچ نیازی به این محصول نداریم كه بخواهیم آن را وارد كنیم. همینطور طی ماه های گذشته این سازمان هیچ مجوزی برای واردات هویج آمریكایی صادر نكرده است.
البته ولی الله رضایی، كارشناس سازمان حفظ نباتات هم در گفت وگو با ایسنا اظهار نمود: پرونده فروش و عرضه هویج های آمریكایی در فروشگاه های زنجیره ای شهروند كه بعد از انتشار خبر آن در شبكه های اجتماعی سبب جمع آوری تمامی این محصولات از این فروشگاهها شد، بسته نشد چون كه این فروشگاه مدعی تولید هویج های آمریكایی در روستایی در ساوه است ولی مدارك موجود نشان داده است هویج ها در كالیفرنیا آمریكا تولید شده است.
وی اضافه كرد: فروشگاه شهروند در توضیحات مكتوبی، هویج به اصطلاح آمریكایی (بیبی كروت اطلسی) عرضه شده در این فروشگاه را مربوط به محصولات كشاورزی رضوانی واقع در شهرستان ساوه می داند در حالی كه روی بسته بندی این هویج های آمریكایی، صراحتاً بر آمریكایی بودن این محصول تاكید شده و حتی نام شركت بسته بندی و ارسال كننده این محصول هم كه یك شركت خارجی است بر روی این بسته ها درج شده است.
این كارشناس حفظ نباتات تصریح كرد: طی سال های اخیر برنامه و طرح حمایت از تولید محصولات سالم (محصولی كه مصرف نهاده های شیمیایی و باقی مانده این تركیبات هنگام عرضه در حد استاندارد بوده و هیچ گونه بقایای خطرناكی برای مصرف كننده نداشته باشد) با همكاری وزارت جهاد كشاورزی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و نظارت آزمایشگاه های تحت نظارت موسسه استاندارد مد نظر قرار گرفته و فروشگاه های شهرداری بعنوان حامی فروش این گونه محصولات با در اختیار قرار دادن غرفه هایی، در این زمینه اعلام آمادگی كردند.
رضایی ادامه داد: عرضه این گونه محصولات سالم در كنار محصولات ارگانیك، كه طی تولید آنها از هیچ نهاده شیمیایی استفاده نمی شود از نیازهای جامعه ای است كه شیوع انواع سرطان به خصوص دستگاه گوارش در آن را می توان یكی از عوارض عرضه محصولاتی دانست كه بارها و بارها توسط سموم و كودهای شیمیایی غیر استاندارد و ثبت نشده محلول پاشی شده و باقیمانده آنها طی سال های اخیر سبب ارجاع محموله های كشاورزی صادراتی هم گشته است. بنابراین شهرداری ها بر خلاف آنچه تابحال قولش را داده بودند عمل نكرده اند كه جای تامل فراوان دارد اما نكته حائز اهمیت كه نمی توان به سادگی از آن گذشت ورود و عرضه میوه های قاچاق با وضعیت سلامتی و قرنطینه ای نامشخص است.
وی با اشاره به اینكه شهردار تهران طی روزهای اخیر و در پاسخ به عرضه هویج آمریكایی، خواهان جلوگیری از فروش این گونه محصولات توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در كلیه فروشگاه ها همچون شهروند شد، ادامه داد: ازاین رو آقای شهردار به صورت ضمنی آمریكایی بودن محصول فوق را تایید كرد.
این كارشناس حفظ نباتات خاطرنشان كرد: بر مبنای تبصره یك ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز فروش و عرضه كالاهای قاچاق ممنوع و در تبصره ۴ همین ماده قانونی هم خرید، فروش، حمل یا نگهداری كالاهایی كه مبحث قاچاق قرار می گیرد به صورت تجاری تخلف محسوب شده و مرتكب علاوه بر ضبط كالای مزبور حسب مورد به حداقل جریمه نقدی مقرر در این ماده محكوم می گردد. مطابق ماده یك قانون بند قاچاق كالا و ارز هر فعل یا ترك فعلی است كه باعث نقض تشریفات قانونی مربوط به ورود و خروج كالا و ارز گردد و برپایه این قانون و یا سایر قوانین، قاچاق محسوب و برای آن مجازات تعیین شده باشد، در مبادی ورودی یا هر نقطه از كشور حتی محل عرضه آن در بازار داخلی كشف شود و طبق بند ت همین ماده تشریفات قانونی اقداماتی از قبیل تشریفات گمركی و بانكی، أخذ مجوزهای لازم و عرضه به مراجع ذیربط است.
رضایی با تاكید بر اینكه همه موظفند واردات و صادرات كالا یا ارز را بر مبنای قوانین و مقررات انجام دهند، اظهار داشت: طبق قانون صادرات و واردات فصل هشتم، ورود هر نوع میوة تازه مشمول این فصل موكـول بـه رعایـت مـادة ۱۱ قـانون حفـظ نباتات مصوب ۱۳۴۶ است كه دریافت پروانه و مجوز قبلی را از این وزارتخانه و سازمان حفظ نباتات بعنوان متولی نظارت بر صادرات و واردات هر گونه محصول یا قسمت نباتی، الزامی می داند و از جانب دیگر بر مبنای بند ج ماده ۲ قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز، اظهار كالای وارداتی با نام یا علامت تجاری ایرانی بدون أخذ مجوز قانونی از مراجع ذیربط با قصد متقلبانه هم مصداق قاچاق به حساب می آید.
وی با اشاره به این كه تابحال برای هویج توسط وزارت كشاورزی هیچ مجوزی صادر نشده و سازمان حفظ نباتات هم برای ورود محصول فوق اقدام به صدور شرایط قرنطینهای نكرده است، اعلام نمود: در صورت وارداتی بودن هویج مورد نظر، این محصول تولید كشور آمریكا، قاچاق محسوب شده و طبق قانون باید با وارد كنندگان و عرضه كنندگان آن برخورد قانونی صورت گیرد.
این كارشناس سازمان حفظ نباتات اضافه كرد: در صورتی كه طبق نظر مسئولان فروشگاه های شهروند این محصول تولید داخل بوده ولی با برچسب و مشخصات جعلی تولید كشور ایالات متحده آمریكا به فروش رسیده این امر هم مصداق تقلب است و طبق ماده ۵۹ قانون نظام صنفی (سال ۱۳۸۲) جریمه تقلب، با عنایت به دفعات تكرار در طول هر سال تعیین می گردد.
رضایی به تبعات قیمتی و آشفته كردن بازار با استفاده از عرضه چنین محصولاتی هم اشاره نمود و اظهار داشت: در حالی كه هویج تولید داخل به صورت فله ای در میادین و میوه فروشی ها و حتی پشت وانتی به قیمت كیلویی ۱۰۰۰ تا ۱۷۰۰ تومان به فروش می رسد، و در صورت ایرانی بودن میوه هویج مذكور، فروش آن با قیمتی كیلویی ۹۰ هزار تومان (حدود ۶۰ برابر) هم موید گرانفروشی فروشگاه های فوق بوده كه آن هم مستوجب اعمال قانون است.