دستیار ویژه وزیر و مدیركل همكاری های بین الملل وزارت بهداشت اعلام كرد

ایران میزبان بالاتر از ۵ میلیون مهاجر و پناهنده

ایران میزبان بالاتر از ۵ میلیون مهاجر و پناهنده

خود درمانی: دستیار ویژه وزیر و مدیر کل همکاریهای بین الملل وزارت بهداشت در نشست غیرعلنی ˮتاثیر تحریم های اقتصادی بر سلامت و خدمات سلامت در منطقه مدیترانه شرقیˮ در حاشیه هفتاد و یکمین اجلاس کمیته منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت از ارائه خدمات در کشورمان به مهاجران آگاهی داد.


به گزارش خود درمانی به نقل از ایسنا، دکتر محمد حسین نیکنام در این جلسه که در دوحه برگزار گردید، با اعلان اینکه تحریم ها، حوزه های مختلفی از تعاملات بین المللی را در حوزه های سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگی در کشورهای هدف تحت تأثیر منفی قرار داده اند، اضافه کرد: اقدامات یک جانبه قهری، نه قانونی و نه مشروع هستند و تأثیرات منفی گسترده ای بر حقوق بشر مانند حق زندگی، حق آموزش، حق توسعه پایدار، حق دسترسی به آب پاک، حق سلامت و سایر مسائل دارند.
وی ادامه داد: هم اکنون، جمهوری اسلامی ایران ۹۹ درصد نیازهای دارویی خودرا تولید می کند و به ساخت واکسن های اصلی می پردازد تا تاثیرات تحریم های یک جانبه را کم کند. این محصولات از یک سیستم تولید پیشرفته و تضمین های کیفی لازم برخوردار می باشند. بااینکه داروها و تجهیزات پزشکی تحت معافیت های بشردوستانه تحریم های یک جانبه قرار دارند، اما تحویل آنها به ایران با اثرات تحریم ها بر کارهای مالی و تجاری، حمل و نقل و شرکت های بیمه، محدودیت های پرداخت های بین المللی و پایبندی بیش از اندازه شرکتها و تامین کنندگان خارجی به تحریم، تضعیف می شود.
بگفته مدیرکل همکاریهای بین الملل وزارت بهداشت جستجوی مسیرهای جایگزین غیررسمی خرید و پرداخت بوسیله واسطه ها و روش های پیچیده پرداخت، از عوامل اصلی در افزایش هزینه های دارو و تجهیزات پزشکی هستند.
وی تصریح کرد: سرمایه گذاری خارجی و توافق نامه های همکاری؛ همکاریهای علمی و آموزشی و تبادلات علمی و فرهنگی و مشارکت ایرانیان در مجامع بین المللی، در نتیجه تحمیل تحریم های یکجانبه، محدودتر شده اند. جمهوری اسلامی ایران میزبان بالاتر از ۵ میلیون مهاجر و پناهنده است که بیشتر آنها افغان هایی نیازمند به کمک های بشردوستانه هستند. این درحالیست که حدود ۸۰ درصد آنها فاقد مدارک قانونی اقامتی هستند. با این وجود، دولت جمهوری اسلامی ایران بر تعهد خود به ادامه اجرای سیاست های همه جانبه، همچون ارائه دسترسی به بهداشت اولیه و آموزش تاکید کرده است.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، نیکنام با اشاره به تأثیر اقتصادی تحریم ها، محدودیت ها در معاملات مالی و تحویل ها، و کاهش علاقه تامین کنندگان مالی، بر توانایی دولت و بازیگران بشردوستانه برای اجرای پروژه ها، همچون تامین کالاهای اساسی و ساخت مدارس و مراکز بهداشتی، اظهار داشت: این تاثیر می تواند به سود این جمعیت به شدت لطمه پذیر باشد. باتوجه به تاکید خاص مدیر منطقه ای مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت بر "بهبود دسترسی به محصولات پزشکی مقرون به صرفه با تامین زنجیره های تامین کارآمد در سطح منطقه ای و ملی"، به عنوان یکی از پروژه های شاخص اعلام شده، ایجاد یک سازوکار ایمن و پایدار توسط سازمان بهداشت جهانی برای تضمین دسترسی عادلانه و برابر کشورها به کالاهای بهداشتی می تواند گامی مهم در راستای کاهش اثرات مخرب تحریم ها باشد.
ﻫﻔﺘﺎﺩ و یکمین ﻧﺸﺴﺖ ﮐﻤﯿﺘﻪ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺍﯼ ﺩﻓﺘﺮ ﻣﺪﯾﺘﺮﺍﻧﻪ ﺷﺮﻗﯽ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ (امرو) ﺑﺎ ﺷﻌﺎﺭ «سلامت موضوع فرامرزی: اقدام، دسترسی، برابری» ﺩﺭ ﺷﻬﺮ دوحه قطر ﻭ ﺑﺎ ﺣﻀﻮﺭ همه ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﻋﻀﻮ ﺑﺮگزاری شد.
اجلاس سالیانه کشورهای عضو منطقه مدیترانه شرقی، یکی از با اهمیت ترین رویدادهای منطقه ای در امتداد تصمیم سازی و تنظیم سیاست های سلامت منطقه است.



1403/07/27
11:52:23
5.0 / 5
6
تگهای خبر: آموزش , اقامت , بهداشت , بیمه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
خود درمانی خود درمانی
selftherapy.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خود درمانی محفوظ است

خود درمانی

درمان و بهداشت