آیا فستینگ بر مبتلاشدن یا پیش گیری از سرطان تاثیر دارد؟

آیا فستینگ بر مبتلاشدن یا پیش گیری از سرطان تاثیر دارد؟

خود درمانی: مجموعه ای از مطالعات در طول سال ها نشان داده است نوعی رژیم غذایی که با عناوینی چون «فَستینگ»، روزه داری متناوب یا روزه داری مقطعی شناخته می شود، می تواند سلامت ما را بهبود بخشد و احتمال مبتلاشدن به سرطان را کم کند.


به گزارش خود درمانی به نقل از ایسنا، با این وجود تعدادی از مطالعات نتایج دیگری را در این حوزه نشان داده اند.
فستینگ (Fasting) چیست؟
فستینگ یا روزه متناوب به مفهوم جابه جایی بین زمان خوردن و نخوردن است. برخلاف رژیم های غذایی سنتی که بر روی آن چه باید بخوریم تمرکز می کنند، این رویکرد بر زمان خوردن تمرکز دارد.
امروزه انواع خیلی از برنامه های معمول فستینگ وجود دارد. برنامه ۱۶/۸ به این مفهوم است که شما فقط در یک بازه هشت ساعته غذا می خورید، سپس برای ۱۶ ساعت باقی مانده ناشتا هستید. یکی دیگر از گزینه های محبوب، رژیم غذایی ۵: ۲ است که در آن شما بطور معمول به مدت پنج روز غذا می خورید و سپس دریافت کالری را برای ۲ روز محدود می کنید.
در استرالیا، رژیم غذایی نامناسب در ۷ درصد از کل موارد بیماری ها همچون بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی، دیابت نوع ۲ و سرطان های روده و ریه نقش دارد. در سطح جهانی، رژیم غذایی نامناسب با ۲۲ درصد مرگ و میر در بزرگسالان بالای ۲۵ سال مرتبط می باشد.
رژیم فستینگ در سالهای اخیر به علت فواید بالقوه آن برای سلامتی مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. فستینگ بر متابولیسم تأثیر می گذارد و این وضعیت می تواند بر نحوه جذب مواد مغذی از غذا توسط بدن و سوزاندن انرژی از قند و چربی تأثیر بگذارد.
مطالعه جدید چه چیزی را نشان داد؟
مطالعه جدید که در Nature انتشار یافته است، نشان داده است که وقتی موش ها پس از ناشتا بودن باردیگر غذا می خورند، سلول های بنیادی روده آنها که به ترمیم روده کمک می کنند، فعال تر می شوند. سلول های بنیادی در مقایسه با موش هایی که بطورکامل ناشتا بودند یا بطور معمول غذا می خوردند، در بازسازی بهتر عمل کردند.
این امر نشان داده است که بدن ممکنست در هنگام غذا خوردن پس از ناشتا بودن بهتر خودرا التیام دهد.
رژیم فستینگ برای افراد سالم بطور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود اما برای همه افراد مناسب نمی باشد خصوصاً آنهایی که شرایط پزشکی خاصی دارندبا این حال متخصصان می گویند این اثرگذاری می تواند یک جنبه منفی نیز داشته باشد. اگر در این شرایط جهش های ژنتیکی وجود داشته باشد، انفجار بازسازی سلول های بنیادی بعد از خوردن باردیگر ممکنست مبتلاشدن به سرطان را آسان تر کند.
پلی آمین ها - مولکول های کوچک مهم برای رشد سلول - این بازسازی را بعد از تغذیه مجدد انجام می دهند. این پلی آمین ها می توانند توسط بدن، تحت تاثیر رژیم غذایی یا از باکتری های روده تولید شوند.
یافته ها نشان داده است در حالیکه فستینگ برای یک زمان مشخص و تغذیه مجدد می تواند عملکرد و بازسازی سلول های بنیادی را بهبود بخشد، ممکنست با افزایش ریسک مبتلاشدن به سرطان خصوصاً اگر چرخه های فستینگ و تغذیه مجدد در طول زمان تکرار شوند، ارتباط داشته باشد.
در حالیکه این مورد در موش ها نشان داده شده است، ارتباط بین فستینگ و خطر مبتلاشدن به سرطان در انسان پیچیده تر است و هنوز بطور کامل شناخته نشده است.
تحقیقات دیگر چه چیزی را نشان می دهند؟
قسمتی از مطالعات روی حیوانات نشان داده است که رژیم فستینگ می تواند به کاهش وزن، بهبود فشار خون و سطح قند خون و متعاقبا کاهش خطر مبتلاشدن به دیابت و بیماری قلبی کمک نماید.
تحقیقات روی انسان ها نشان داده است که رژیم فستینگ می تواند وزن بدن را کم کند، سلامت متابولیک را بهبود بخشد، التهاب را کم کند و فرآیندهای ترمیم سلولی را تقویت کند و سلول های لطمه دیده را که بطور بالقوه سرطانی می شوند، حذف می کند.
با این وجود، مطالعات دیگر هشدار می دهند که فواید این نوع رژیم غذایی همان چیزی است که می توان بوسیله محدودیت دریافت کالری به دست آورد و هنوز شواهد کافی برای تأیید کاهش خطر سرطان با این نوع رژیم تغذیه ای در انسان وجود ندارد.
در افراد دچار سرطان چطور؟
به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، در مطالعات انجام شده روی افراد دچار سرطان، فستینگ برای محافظت در مقابل عوارض جانبی شیمی درمانی و بهبود اثربخشی درمان های سرطان و کاهش لطمه به سلول های سالم گزارش شده است.
ثابت شده است که فستینگ طولانی مدت در بعضی از بیماران دچار سرطان بی خطر است و ممکنست بطور بالقوه بتواند رشد تومور را کم کند.
قسمتی از مطالعات روی حیوانات نشان داده است که رژیم فستینگ می تواند به کاهش وزن، بهبود فشار خون و سطح قند خون و متعاقبا کاهش خطر مبتلاشدن به دیابت و بیماری قلبی کمک کنداز سوی دیگر، تعدادی از کارشناسان احتیاط را سفارش می کنند. مطالعات روی موش ها نشان داده است که رژیم فستینگ می تواند سیستم ایمنی را تضعیف کند و بدن را کمتر قادر به مبارزه با عفونت کند که بطور بالقوه منجر به نتایج بدتر سلامتی در افراد بیمار می شود.
با این وجود، هم اکنون هیچ مدرکی بر اساس افزایش ریسک مبتلاشدن به عفونت های باکتریایی در انسان وجود ندارد.
بنابراین آیا امتحان کردن رژیم فستینگ اشکالی ندارد؟
دیدگاه فعلی در مورد رژیم فستینگ این است که می تواند مفید باشد اما کارشناسان معتقدند تحقیقات بیشتری لازم است.
از مزایای کوتاه مدت مانند کاهش وزن و سلامت کلی بهتر به خوبی پشتیبانی وجود دارد. اما ما بطور کامل اثرات بلندمدت آنرا درک نمی نماییم، به ویژه زمانی که صحبت از خطر سرطان و سایر مسائل مربوط به سیستم ایمنی باشد.
از آنجاییکه روش های مختلفی برای رژیم فستینگ وجود دارد و مردم به آنها واکنش های متفاوتی نشان می دهند، ارائه سفارش هایی که برای همه مفید باشد، دشوار است. از آنجاییکه بیشتر افرادی که در این مطالعات شرکت نمودند اضافه وزن داشتند یا دیابت یا سایر مشکلات سلامتی داشتند، نمی دانیم که چگونه نتایج در مورد جمعیت گسترده تر اعمال می شود.
رژیم فستینگ برای افراد سالم بطور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود اما برای همه افراد مناسب نمی باشد خصوصاً آنهایی که شرایط پزشکی خاصی دارند. همین طور برای زنان حامله یا شیرده و افرادی که سابقه اختلالات خوردن دارند. بدین سبب پیش از شروع هر برنامه فستینگ با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید.




منبع:

1403/06/19
10:41:38
5.0 / 5
80
تگهای خبر: بهداشت , بیمار , بیماری , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
دوستان خود درمانی
خود درمانی خود درمانی
selftherapy.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خود درمانی محفوظ است

خود درمانی

درمان و بهداشت