گزارش مهر به بهانه هفته سلامت روان؛
زندگی در پساکرونا با چاشنی استرس
به گزارش خود درمانی، مطالعات و مطالعات نشان می دهد که با شیوع ویروس کرونا، اختلالات اضطرابی و افسردگی در صدر شیوع بیماری های روانپزشکی قرار گرفته است.
به گزارش خود درمانی به نقل از مهر، همه افراد به منظور زندگی بهتر و سازگاری و تطابق با محیط و جامعه احتیاج به داشتن سلامت روان دارند و اصول بهداشت روانی، به فرد و جامعه کمک می نماید تا در جهت سلامت روان قدم برداشته و احساس آرامش و امنیت درونی را به خود و دیگران هدیه دهند.
در دوران پاندمی کرونا، به علل مختلف همچون ایجاد محدودیت ها، قرنطینه، تحریم ها، ابهامات، انتظار صدمه ویروس، شایعات گسترده فضاهای مجازی، کاهش روابط فردی و اجتماعی، بروز مشکلات شغلی و مالی، تعطیلی کسب و کارها، تعطیلی دانشگاه ها و مدارس، فشار روانی زیادی بر جامعه تحمیل شده است.
این وضعیت بر تمامی ابعاد زندگی همچون سبک زندگی، فرهنگ، سنت ها، روابط اجتماعی، خانوادگی و فردی، خواسته ها، نیازها و خلقیات اثرات انکارناپذیری گذاشته است. صدمه دیدگان، داغدیدگان سوگ کرونا، کادر درمان، بهبود یافتگان و…، بعنوان گروههای در معرض خطر، درصد قابل توجهی از افراد جامعه را می سازند.
لیلا رازقیان جهرمی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در واکنش به افزایش اختلالات روانی در دوران کرونا، اظهار داشت: با عنایت به شیوع اختلالات روانپزشکی در دوران کرونا احتیاج به برنامه ریزی و قانون گذاری توسط دولت با همکاری متخصصین این حوزه بیشتر از پیش احساس می شود.
وی با اشاره به اینکه در ایران مانند همه نقاط جهان در چند سال قبل و با انتشار کرونا اختلالات اضطرابی و افسردگی در صدر شیوع بیماری های روانپزشکی قرار گرفته است، اضافه کرد: جهت کمک به افراد جامعه و در جهت کاهش مشکلاتِ روانپزشکی احتیاج به حمایت و همکاری نهادهای دولتی داریم و برای عرضه خدمات سلامت روان ابتدا باید در شبکه های بهداشتی به آموزش جمعیت عمومی در حوزه سلامت روان پرداخت و سپس افراد را غربالگری کرده و از کسانی که به خدمات درمانی نیاز دارند، حمایت کرد.
مسئول کارگروه سلامت روان و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز، لزوم اجرایی شدن قانون سلامت روان را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: حدود ۱۵ سال قبل قانون سلامت روان تدوین شد تا بعنوان لایحه سلامت روان برای تصویب نهایی به مجلس و دولت ارسال شود. بعد از تصویب این قانون لازم است نهادهای مختلف همچون دانشگاه های علوم پزشکی، آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه، صدا و سیما، نظام پزشکی، سازمان ورزش و جوانان، سازمان های بیمه گر و سایر نهادها با یکدیگر در تعامل باشند تا این قانون اجرایی شود.
به گفته رازقیان جهرمی، ضروریست سازمان صدا و سیما به تولید برنامه های سلامت محور در حوزه روانپزشکی بپردازد و از این ظرفیت در جهت تشریح مبحث سلامت روان استفاده نماید. همینطور آموزش و پرورش در تدوین دستورالعمل استاندارد برای جلوگیری از مشکلات سلامت روان باید با متخصصین این حوزه همکاری نموده و عوامل خطر در رابطه با بروز اختلالات روانپزشکی و اعتیاد را در میان دانش آموزان شناسایی کند و از راه برگزاری کمپین های آموزشی با مبحث سلامت روان، بیشتر از قبل فعال باشد و معلمان را با مبحث ارتقا شیوه های زندگی سالم آشنا کند و به صورت زنجیره ای از آنها بخواهد آموزش های فراگیری شده را با دانش آموزان و خانواده های آنها انتقال دهند.
سازمان بهداشت جهانی اعلام نموده است، در سال نخست بحران کرونا، افسردگی و اضطراب در جوامع با افزایش ۲۵ درصدی همراه بوده است. پیشبینی می شود بار کلی اختلالات روانی در سال ۲۰۲۳ به ۱۵ درصد افزایش یابد.
بر اساس پیمایش ملی سلامت روان ایران در سالهای پیش از کرونا ۲۳.۶ درصد افراد ۱۵ تا ۶۴ ساله گرفتار یک یا چند اختلال روان شناختی بوده اند. بر مبنای نظر رسمی سازمان بهداشت جهانی در سالجاری، کرونا ۱۰.۷ درصد اختلالات روانی را در میان کل مردم دنیا افزایش داده است و نتیجه گیری می شود ۳۴.۳ درصد مردم یعنی از هر ۴ نفر، یک نفر احتیاج به خدمات فردی، روانشناختی و روانپزشکی دارند.
پس از همه گیری کرونا در سال ۲۰۱۹ تخمین زده می شود که از هر ۸ نفر، یک نفر در سرتاسر جهان با یک اختلال روانی زندگی می کند.
همه گیری کووید ۱۹ بعنوان یک بحران جهانی برای سلامت روان تلقی می شود که استرس های کوتاه مدت و دراز مدت را دامن می زند و سلامت روان میلیونها نفر را تضعیف می کند.
برآوردها نشان دهنده افزایش ۲۵ درصدی اختلالات اضطرابی و افسردگی در سال اول همه گیری کرونا در جهان است؛ در حالیکه خدمات بهداشت روان به شدت مختل شده و شکاف درمانی برای شرایط سلامت روان افزایش پیدا کرده بود.
این در حالی است که بررسی ها و تحقیقات نشان می دهد که پس از فروکش کردن پاندمی کووید ۱۹، صدمه های اجتماعی و اختلالات روانپزشکی این دوران، شدت بیشتری خواهد گرفت. بنابراین، لازم است در جهت ارتقا سطح سلامت روان جامعه، اقدامات لازم صورت بگیرد.
انجام پژوهش های کاربردی، بنیادی و کیفی بعنوان یک لزوم ملی در دستور کار دانشگاه ها و ستاد ملی کرونا قرار گیرد.
غربالگری سلامت روان و پرونده سلامت روان در سطح گروه ها، کارکنان دولت، نیروهای نظامی و انتظامی، دانش آموزان، اولیا و مربیان و شهروندان برنامه ریزی و اجرا گردد.
آموزش سلامت روان مردم از راه آشنا کردن آحاد مردم با نشانه ها، اختلالات روانی و صدمه های روانی-اجتماعی کرونا
آموزش کارکنان، معلمان، دانشجویان، دانش آموزان، شهروندان بر مبنای بسته های آموزشی مورد نیاز جهت ارتقا سلامت روان.
آموزش مهارت های زندگی همچون سبک زندگی سالم، کنترل استرس، کنترل خشم، حل مساله، مهارت های ارتباطی و اجتماعی، فرزند پروری، فرهنگ سازی و عملیاتی شود.
توانمند سازی زوجین و خانواده ها به منظور تاب آوری در مقابل فشار روانی ناشی از کرونا بر مبنای آموزه های دینی و اسلامی در دستور کار قرار گیرد.
پیوست های سلامت روان همراه با پروتکلهای بهداشتی تدوین و در اختیار همگان قرار گیرد.
ارائه خدمات روانشناسی و مشاوره به خانواده ها، مدارس، کارکنان و آحاد مردم، لازم و ضروری می باشد.
حمایت و برنامه ریزی از طرح های روانشناسی مدرسه، روان شناس خانواده و روان شناس دادگاه ها صورت بگیرد.
خطوط کمک فوری، مداخله در بحران از راه مشاوره و راهنمایی تلفنی، اینترنتی توسعه یابد و مشکلات موجود برطرف شود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب