بررسی عملکرد وزارت خانه ها در اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

بررسی عملکرد وزارت خانه ها در اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

به گزارش خود درمانی، عملکرد وزارت خانه های بهداشت و صمت در زمینه اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند تشریح شد.



به گزارش خود درمانی به نقل از ایسنا، به خدمتی هوشمند گفته می شود که آن خدمت بدون رجوع حضوری، به صورت برخط و بدون ارسال هر گونه مدرکی قابل دریافت باشد که این آخری کار دشواری است و نیازمند اتصال بانکهای اطلاعاتی همه دستگاههای دولتی به همدیگر است تا اطلاعات خویش را با هم به اشتراک گذارند.

در همین راستا جواد موحد معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران در یک برنامه تلویزیونی، به تشریح عملکرد وزارت بهداشت در زمینه اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به نشانی www.my.gov.ir پرداخت.

اتصال ۱۰ درصدی خدمات وزارت بهداشت

جواد موحد- معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران - در رابطه با بررسی وضعیت اتصال وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اظهار نمود: هشت مجموعه و زیرمجموعه از وزارت بهداشت، مشمول اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هستند که تا کنون، سه سامانه وزارت بهداشت که اغلب در حوزه آموزش به فعالیت می پردازند، مانند سامانه های تسهیلات ارزی دانشجویان، انتقال دانشجویان خارج کشور به داخل کشور و سامانه اصالت سنجی مدارک تحصیلی فارغ التحصیلان خارج از کشور به پنجره متصل شده اند و پنج مجموعه دیگر این وازرت خانه هنوز متصل نشده اند.

طبق اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران، وی ضمن اشاره به این مهم که طبق تبصره هفت قانون برنامه و بودجه دستگاه ها تا آخر شهریور باید پنجره واحد خدمات دستگاهی خویش را راه اندازی می کردند و این امر در دستگاه هایی مانند وزارت بهداشت که دارای خدمات گسترده ای هستند از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد و باید هر چه سریع تر نسبت به راه اندازی پنجره خدمات دستگاهی اقدام نمایند، اظهار داشت: هم اکنون کمتر از ۱۰ درصد خدمات این وزارت خانه به پنجره متصل شده است و این در شرایطی است که باید حداقل ۳۰ درصد خدمات خویش را به این پنجره متصل می کردند.

معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات اضافه کرد: در حوزه بیمه سلامت، خدمات متنوعی وجود دارد، اما فقط خدمت نظرسنجی این حوزه به پنجره متصل شده است در حالیکه انتظار می رفت میز خدمت الکترونیکی بیمه سلامت به پنجره متصل شده باشد.

به گفته وی، دستگاههای دیگر وزارت بهداشت شامل انستیتو پاستور، سازمان انتقال خون، اورژانس کشور، مرکز تحقیقات حلال جمهوری اسلامی ایران و صندوق رفاه دانشجویان هم باید خدمات خویش را به پنجره متصل می کردند، اما تا کنون متصل نشده اند.

وزارت صمت و اتصال دو مجموعه

موحد همینطور وضعیت اتصال وزارت صنعت، معدن و تجارت به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند را چنین تشریح کرد: هم اکنون ۱۰ مجموعه در وزارت صمت، مشمول اتصال به پنجره هستند که صرفاً دو مجموعه متصل شده است. در همین راستا زیرمجموعه های وزارت صمت مانند شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران، صندوق ضمانت صادرات، صندوق پشتیبانی از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک، سازمان پشتیبانی از حقوق مصرف کنندگان، سازمان توسعه تجارت، سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی و سازمان زمین شناسی هنوز متصل نشده اند اما بخشی از مجوزهای این وزارت خانه که توسط درگاه ملی مجوزها ارائه می شود، هم اکنون به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اتصال یافته است.

معرفی دستگاههای پیشرو

وی در انتها به جمع بندی کلی وضعیت اتصال دستگاه ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند پرداخت و خاطرنشان کرد: حدود ۷۰ درصد دستگاههای مشمول اتصال به پنجره متصل شده اند؛ هم چنین ۱۰ درصد هم درحال اتصال هستند و از جانب ۲۰ درصد دستگاه ها هم تا کنون اقدامی در جهت اتصال خدمات مشاهده نشده است.

به قول موحد در مجموع ۱۷۳ دستگاه مطابق قانون مشمول اتصال بوده اند و حدود ۳۷ دستگاه هم بر مبنای اطلاعات سازمان امور اداری و استخدامی بر مبنای جنس خدمات غیر مشمول شناسایی شده اند.

معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات سازمان مناطق آزاد، فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا) و سازمان حفاظت محیط زیست را بعنوان دستگاههای پیشرو در اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند معرفی نمود.

طی روزهای گذشته هم خدمات سازمان هایی مانند سازمان بهزیستی در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اعلام گردید. سازمان بهزیستی کشور، نهادی دولتی است که مسئولیت تأمین سلامت اجتماعی جامعه را به عهده دارد و اصلی ترین دستگاه عرضه دهنده خدمات به نیازمندان در سرتاسر ایران است؛ خیلی از گیرندگان خدمات بهزیستی به صورت خاص نیازمند دریافت خدمات به صورت غیرحضوری و الکترونیکی هستند.

برخی از پرکاربردترین خدمات پیشخوان سازمان بهزیستی عبارت است از فرزندخواندگی، خدمات مشاوره صدور، تمدید و ابطال پروانه پاسخگویی به شکایات مردمی.





منبع:

1401/07/19
11:12:34
5.0 / 5
408
تگهای خبر: آموزش , انتقال خون , بهداشت , بیمه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
خود درمانی خود درمانی
selftherapy.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خود درمانی محفوظ است

خود درمانی

درمان و بهداشت