دبیر بورد شنوایی كشور؛
پروسه تجویز سمعك حق انحصاری متخصصین شنوایی شناسی است
دبیر بورد شنوایی شناسی کشور، بر حق انحصاری متخصصین شنوایی شناسی کشور برای تجویز سمعک تاکید نمود.
به گزارش خود درمانی به نقل از مهر، اکرم پوربخت، از کم شنوایی بعنوان چهارمین عامل ایجاد ناتوانی در جهان نام برد و اظهار داشت: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۲۰، بیش از ۵ درصد جمعیت جهان کم شنوا و ناشنوا هستند. وی با عنوان این مطلب که کم شنوایی انواع مختلف و متنوعی دارد، اضافه کرد: برای کم شنوایی درمان دارویی وجود ندارد و تنها راهکار موجود، درمان غیردارویی بوسیله توانبخشی و تجویز و فیتینگ سمعک و وسایل کمک شنوایی و ارتباطی است. پوربخت افزود: شنوایی شناس کسی است که تحصیلات دانشگاهی را آموزش دیده تا شنوایی و مشکلات ناشی از کم شنوایی را ارزیابی کرده و برقراری ارتباط افراد کم شنوا را برمبنای گایدلاین های موجود بهبود بخشیده و در نتیجه کیفیت زندگی این افراد را بالا ببرد. مدیر گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران، اظهار داشت: این مهم در همه رده های سنی از نوزادان، خردسالان، کودکان و نوجوانان سنین مدرسه، کودکان دارای معلولیت های چندگانه، بزرگسالان و سالمندان ملاحظات خاص خودرا داشته و شنوایی شناس بعد از آموزش مکفی در مباحث نظری و عملی مربوطه، مهارت های لازم را کسب و با بهره بردن از روش های رایج، روز آمد و نوین بر آمده از تلفیق آموزش و پیشرفت های فن آوری، با ارائه خدمات بموقع و مناسب به اتخاذ تدابیر مناسب مبادرت می ورزد. وی ادامه داد: رشته شنوایی شناسی از دهه ۵۰ در ایران تأسیس شده و هم اکنون در ۱۲ دانشگاه علوم پزشکی دانشجو تربیت می شود و تا حالا بیش از ۳۰۰۰ دانش آموخته داشته است. پوربخت گفت: به کار گیری سیستم های تقویت صوت و بهبود عملکرد شنوایی نظیر انواع سمعک و دیگر وسایل کمک شنوایی حیطه ای انحصاری و کاملاً متعلق به این رشته ایجاد نموده است. کسب این مهارت بوسیله کوریکولوم آموزشی دانشگاه ها حاصل می شود که بخش عمده ای از آن به مباحث تخصصی سمعک و پیش زمینه های ورود شنوایی شناس به این حیطه بالینی بوسیله ارتقا دانش در حوزه های آناتومی و فیزیولوژی، فیزیک صوت، اکوستیک و سایکو اکوستیک، الکترونیک و کالیبراسیون تجهیزات شنوایی و نیز زبان شناسی، اختلالات زبان و گفتار، اختلالات شنوایی و تعادل، روان شناسی اختصاص داده شده است. دبیر بورد شنوایی شناسی کشور اشاره کرد: شنوایی شناس کسی است که پدیده ناشنوایی / کم شنوایی و پیامدها و ملاحظات آنرا در رده های سنی مختلف به خوبی می شناسد. وی با بیان اینکه ۷ درصد از جمعیت کم شنوا / ناشنوای جهان کودک هستند که جمعیتی حدود ۳۴ میلیون نفر را می سازند، اظهار داشت: شنوایی شناس با درک کامل اهمیت سیستم شنوایی بعنوان اصلی ترین کانال رشد و تکامل زبان و گفتار بوسیله مداخله به هنگام و درمان شنوایی شناسانه دقیق از بروز اختلالات عاطفی، هیجانی و روانی-اجتماعی آتی این کودکان پیشگیری کرده و کیفیت زندگی آنها را بالا می برد. پوربخت با اشاره به اینکه مراحل تجویز و تنظیم سمعک در رده سنی کودکان حساسیت های خاص خودرا داشته و باید بدون تأخیر و توسط متخصص مربوطه صورت پذیرد، افزود: ۹۳ درصد جمعیت کم شنوا / ناشنوای دنیا، بزرگسال و سالمند هستند که باتوجه به روند افزایشی متوسط سن جمعیت از چالش های بزرگ کشور ما خواهد بود. بدین سبب شناسایی بموقع کم شنوایی و مدیریت آن با ارائه بموقع خدمات توانبخشی شنوایی اهمیت به سزایی دارد، خصوصاً آنکه در مورد سالمندان در نظر گرفتن مسائل شناختی و دمانس در کنار مسائل تخصصی شنوایی شناسانه نیز دارای اهمیت است. مدیر گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران، اضافه کرد: در سایر موارد خاص مانند افراد چند معلولیتی، نوروپاتی شنوایی، کم شنوایی های اندک و ملایم، اختلالات پردازشی شنوایی و…، نیز شنوایی شناس با تمهیدات کاملاً تخصصی مشکلات کار بر سمعک را مدیریت می نماید. وی اظهار داشت: امیدواریم شنوایی شناس در تمامی جایگاه های شغلی پیش بینی شده به ارائه خدمات تخصصی خود به آحاد مردم نیازمند بپردازد تا بتواند خدمت توانبخشی شنوایی را از بدو تولد تا سالمندی جهت پیش گیری از لطمه های ناشی از کم شنوایی / ناشنوایی ارائه نماید. پوربخت با اشاره به جایگاه متخصصین شنوایی شناسی در نظام سلامت، اضافه کرد: با رجوع به منابع معتبر بین المللی در خیلی از کشورها همچون کانادا، استرالیا، انگلستان، آمریکا و هند، نقش انحصاری شنوایی شناس در پروسه تجویز سمعک شناخته شده است. بورد تخصصی شنوایی شناسی نیز با استناد به گایدلاین های بین المللی و ارائه منابع و مستندات مربوطه به وزارت بهداشت، مطابق با کوریکولوم آموزشی مصوب، این توانایی را در اختیار شنوایی شناس می داند. وی افزود: در حقیقت شنوایی شناس در نقش درمان توانبخشی تمامی خدمات درمان توانبخشی شامل تهیه قالب اولیه، ثانویه از گوش و تعیین تعدیلات اکوستیکی، انتخاب، ارائه، ارزیابی، تجویز، و فیتینگ انواع سمعک های آنالوگ و دیجیتال و دیگر وسایل کمک شنوایی و ارتباطی و پایش دوره ای عملکرد آنها و مشاوره شنوایی شناسی لازم را ارائه می نماید. پوربخت اضافه کرد: بورد تخصصی در مقابل سرمایه بزرگ انسانی که عمر خودرا صرف آموزش و کسب مهارت های بالینی در دانشگاه ها نموده اند، احساس مسئولیت کرده و قاطعانه پروسه تجویز سمعک را حق انحصاری دانش آموختگان شنوایی شناسی می داند. دبیر بورد شنوایی شناسی کشور اشاره کرد: از مسئولین و سیاست گزاران نظام سلامت می خواهیم با درک مشکلات افراد کم شنوا / ناشنوا و همکاران شنوایی شناس خصوصاً در همه گیری کووید ۱۹، تصمیم گیری کنند و دست تمام افرادی را که خواسته یا ناخواسته در جهت حذف شنوایی شناس از چرخه تجویز سمعک تلاش می کنند، کوتاه نماید.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب