تأثیر كرونا بر سلامت اجتماعی دانش آموزان

تأثیر كرونا بر سلامت اجتماعی دانش آموزان

به گزارش خود درمانی یك متخصص پزشكی اجتماعی با بیان اینكه سال تحصیلی جدید با همه بایدها و نبایدهای خود شروع شده، اظهار داشت: آموزش ها در سطح مدارس كشور باید به صورت یكسان و با رعایت عدالت اجتماعی صورت گیرد تا تبعاتِ مشكلات ناشی از كرونا به حداقل برسد.


به گزارش خود درمانی به نقل از ایسنا، دکتر محمدعلی حیدرنیا عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تأثیر کرونا بر سلامت اجتماعی دانش آموزان، اظهار نمود: با همه تمهیدات ویژه مدارس برای مبارزه با کرونا، بازگشایی مدارس می تواند تأثیر قابل توجهی بر شاخصهای سلامت روان کودکان بگذارد.
وی ارتباط و تعامل با سایر همسالان و محیط اطراف را یکی از مهمترین شاخص های رشد سلامت اجتماعی در دانش آموزان ذکر کرد و خاطرنشان کرد: بدون شک یکی از اثرات اپیدمی ها تأثیر مستقیم و جدی بر سلامت اجتماعی کودکان و بزرگسالان است.
این دانشیار دانشگاه با اشاره به اینکه سلامت اجتماعی به چهار بعد سلامت جسمی، اجتماعی، روانی و معنوی تقسیم می شود، عنوان کرد: تعامل موثر و سازنده والدین با دانش آموزان به میزان قابل توجهی می تواند به سلامت اجتماعی و روان کمک نماید، باید بدانیم که در ایام سخت کرونایی مهمترین منبع تأمین سلامت اجتماعی ارتباط والدین با فرزندان است.
حیدرنیا تصریح کرد: بیشترین اثر مخربی که کرونا بر کودکان و نوجوانان دارد، بحران دانش آموزی، آموزش ها و نحوه حضور در کلاس های مجازی و یا حضوری است ازاین رو پدر و مادر باید راهکارها و مهارت هایی را تحت عنوان مدیریت استرس در زمان کرونا کسب کنند.
وی حضور دانش آموزان در کلاسهای درس را یکی از مهمترین دغدغه های والدین ذکر کرد و اضافه کرد: پدر و مادرها باید رعایت بهداشت فردی و عمومی در مدرسه را به کودکان آموزش دهند، همینطور در خانه هم به آرامش روانی کودک و احساس امنیت آنان کمک کنند.
این عضو هیات علمی دانشگاه تأمین سلامت اجتماعی دانش آموزان، مسؤلان مدارس و والدین را مورد تاکید قرار داد و سفارش کرد: با عنایت به شرایط حاکم و شیوع گسترده ویروس کرونا والدین می توانند برای حضور دانش آموزان در کلاسها به سفارش های مراجع رسمی همانند وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و آموزش و پرورش استناد کنند.
وی با اشاره به اینکه اگر دانش آموزان به صورت حضوری در مدارس حاضر شوند و به هر علتی پروتکل ها از جانب دانش آموز و یا کادر مدرسه رعایت نشود امکان دارد خسارت های جبران ناپذیری رقم بخورد، اظهار داشت: حتی رفت و آمدهای والدین دانش آموزان به مدارس هم می تواند خطر آفرین باشد.
این متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه اضافه کرد: معمولا کودکانی که مبتلا به کرونا می شوند هیچ علامتی ندارند و در بیشتر موارد این بیماری را با کمترین مشکلی پشت سر می گذارند ولی دانش آموزان می توانند ناقلین بیماری باشند و این بیماری را به افراد مسن تر و دارای ریسک بالا منتقل کنند.
تضمین سلامت دانش آموزان و رعایت عدالت اجتماعی از جانب والدین و مسئولان یکی از مهمترین مواردی بود که حیدرنیا بر لزوم تأمین آن تصریح کرد و اظهار داشت: به نظر می رسد آموزش مجازی می تواند راهکار موثری برای کاهش شیوع بیماری باشد. البته باید آموزش ها در سطح کشور به صورت یکسان و با رعایت عدالت اجتماعی صورت گیرد تا تبعات مشکلات ناشی از کرونا به حداقل برسد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، این متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه در انتها با بیان این که مهمترین اثر منفی کرونا بر دانش آموزان کاهش تعاملات است، اظهار داشت: اما روی دیگر سکه اثرات مثبت کروناست چون که دانش آموز می تواند شرایط سخت را در زندگی تجربه کند، یعنی دانش آموز یاد می گیرد باوجود شرایط سخت، دشوار و متفاوت با ابزار دیگری کار خویش را ادامه دهد.




منبع:

1399/06/27
00:41:13
5.0 / 5
1653
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , بیمار , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
خود درمانی خود درمانی
selftherapy.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خود درمانی محفوظ است

خود درمانی

درمان و بهداشت